tisdag 16 december 2008

Natten var stor och stum........

Den 13 December, Santa Lucia, ljusbringerskan till vart morka Sverige. Inte for att den allra forsta Santa Lucian hade det speciellt morkt och kallt eftersom hon bodde i Itlaien. Men mer an hundra ar av att ha serverat kaffe med lussebullar uppe i den kalla Norden har hon nog vant sig med kylan trots sin latta kladsel. Santa Lucia firandet var en av de inte speciellt religiosa integrearade delarna i var sondags skolas arliga julfest pa 50 talet. Det var alltid spannande att fa veta vem som skulle fa den aran att ga med en vat nasduk med ljuskrona (levande ljus) sakta genom kyrkan for att sedan omringad av sina tarnor med glitter i haret som kliade och ett ljus med en hemgjord ljusmanchett i handen sta och ta emot publikens beundrande blickar for allt vad Lucia stod for. Jag minns att min favorit sang var "nu tandas tusen juleljus pa jordens morka rund.
Jag blev aldrig vald till Lucia i sondags skolan men i gengald blev jag anmodad att tillsammans med nagra tarnor vara Lucia for Albsby Rotary Club manga ar senare. Inte sjongs det nagon "nu tandas tusen ljus.." den gangen, Kanske hotell Sparta inte hade den ratta publiken, vad vet jag. Men Lucia sangen den sjong vi minsann sa det gick harliga till och till min gladje sa stamde de fleasta in i den.
Manga, manga ar senare 1977 friade Jerry till mig pa just Lucia dagen och sedan dess har den varit speciell och alltid ihagkommen aven om jag inte langre sjunger Lucia sangen.

Inga kommentarer: