måndag 12 januari 2009

Januaritankar

Baksmallan av julens festande i overdad ligger som en dimma over tillvaron. Nu ska det borjas pa allvar med alla goda foresatser. Jag borjade med att stada undan alla juldekorationerna och drabbades naturligvis av nostalgi nar jag la ner dem igen pa sin plats. Mina Svenska tomtar som har hangt med sedan borjan pa 70-talet och alla sma hemgjorda alster som mina flickor astadkom med hjalp av papper och fargkritor nar dom var sma. Ett par glasparlor som satt i mammas gran och naturligtvis adventstjarnan. Just julen ar for mig alltild en paminnelse om Agntjarn, mitt barndomshem uppe i Granslandet.
Vi hade en underbar vinterdag har i Texas i gar. Solen sken fran en klart bla himmel och varmde gott. Alla lovtrad har redan svullna knoppar i vantan pa mer permanent varme. Nar jag tanker pa att solen knappt orkar lyfta sig over horisonten uppe i Agntjarn och samtidigt tittar pa min Texas sol som star hogt upp pa himlen da kanns det skont att bo har.
January ar ocksa den manad nar bokslut for 2008 maste goras for att skattmasen ska fa sitt. 2008 gav knappt nagon inkomst alls sa dety blir en mager del for honom, as well. Men nu gar vi ju mot ljusare tider och i Dec nar jag gick hem fran kontoret vid 6 tiden pa kvallen hade solen just gatt ner. Nu ar den redan uppe en halvtimme langre och jag kan borja att bladdra i kataloger fran olika handels tradgardar och bestalla varens sallskap till mina stockrosor. Jag undrar just over hur vackra isrosorna maste vara pa fonstren uppe i Agntjarn och funderar pa om jag skulle forsoka mig pa att spraya en med hjalp av konstgjord is pa flaska, men langre an sa kommer jag nog inte i mina jamforelsetankar om Norrbotten och Texas for denna gang.

Inga kommentarer: