torsdag 30 oktober 2008

OCTOBER FUNDERINGAR

Nu har naturen det bråttom igen, Loven har for länge sedan fallit i mitt Gransland och bildat sin matta av guld, rost och brunt for att bevara alla små vaxter som for länge sedan vissnat ner i väntan på nästa var då de kan återigen vaxa upp och sprida glädje i naturen. Har i Texas sker aldrig den underbara förändringen från liv till död till liv igen. Isarna har förmodligen redan bundit Muskus träsket och Agntjarn min bardoms lekplatser i Oktober manad. Jag minns hur jag satt och tittade avundsjukt i koks fönstret när skolklasserna med skollärare Josefson i spetsen kom promenerande for att njuta av den nylagda isen på Agntjarn. Skolbarnen hade sina halv-ror hängande runt halsen. När jag sedan började skolan da fick jag i present av pappa ett par nya glansande halvror. Dom fungerade sa att man spände på dem utanpå pjäxan och sedan använde man en krokig metallbit som nyckel for att säkra omtaget runt taspetsen. Vilka kilometer for att inte tala om mil som man åkte från den ena andan till den andra av Muskustrasket. En känsla av frihet som nog aldrig kan riktigt uppnås igen. Roland men barndomvan hade förstås också fatt halv-ror och tillsammans utforskade vi Muskustraskets alla vikar och bukter. Jag minns hur endera hans eller min pappa gick ner till Agntjarn och högg hal i isen innan vi fick lov att börja "skricka" som vi kallade det. Agntjarn frös nämligen en vecka tidigare an Muskustrasket och det var viktiga extra skrinnar dagar som inte fick gå till spillo. När sedan snön föll var vi dar och skottade for att kunna hålla en bana redo for vara hastighetstavlingar.
När jag sedan blev 12 ar var det dags for ett par vita sa kallade helror. Har satt skon redan på skridskon och man remmade den hart runt vristerna, Mina var konstaknings skridskor for dom hade 7 små taggar i spetsen. Det blev många sa kallade rovor satta på isen innan man lärde sig att skrinna med framatskjutande glid i stallet for vinkla foten snett utåt Inte blev jag någon konstakerska precis, som Sonja Heine, den norska idolen som fick Olympiska Guldmedaljer. Men jag lärde mig att snurra på taspetsen och att "skjuta hare" och ett par andra finurligheter. Ja ja vilken underbar tid var inte Oktober alldeles innan snön föll över mitt Gransland

Inga kommentarer: