onsdag 10 september 2008

Minns i November den ljuva September

Som den gamla sangen vill paminna oss om vemodets manad uppe i Norrbotten. Den manad da sommaren absolut utan undantag inte finns mera. Lingon plockar manad och algjakten ar vad jag framst minns av September manad, nar jag var ung hemma i Visttrask. Skogen byter klader och satter igang med sin show av guld, rott, orange och brunt mitt i allt det grona. Jag minns aven den "crispy" kanslan av morgonluften nar jag lommade ner till vagen for att hoppa pa bussen som tog mig och alla andra skolbarn ner till Alvsbyn. De nya kladerna for sasongen hade fortfarande spar av alla pressveck och haret var relativt nyklippt. Jag tror att de dagliga bussresorna med Nisse Erikssons roda bussar under 4 ar har for alltid skapat en "hemma" kansla hos mig nar jag aker buss. I manga ar sa brottades jag med flygradsla och det van inte forran en god van foreslog att jag skulle latsas att jag akte buss som jag larde mig att njuta till fullo av flygresor. Nufortiden sa somnar jag ofta redan innan planet lyfter och vaknar ofta nar det landar.
Det har onekligen sina fordelar att somna i Dallas och vakna i Paris. Men bast ar det nar jag somnar pa Arlanda och vaknar pa Kallax flygplats i Lulea.

Inga kommentarer: