måndag 4 augusti 2008

Norrbottens tradition i Texas

Det rader en atmosfar av vantan och mognad i luften. Jag kopte med mig en burk med Roda Ulven surstromming fran ICA affaren i Javre byn, som ska avnjutas pa min altan har i Texas nar premiardagen infinner sig i Norrbotten. Vasterbottens ost finns pa "The Woodspoon" en scandinavisk delikatess affar bara 20 min bilresa bort. Ett ojast tunnbrodsliknade brod kan jag kopa pa ett judiskt bageri och mandelpotatisen som kallas "fingerling" och kommer fran Kannada, finns ocksa att fa tag pa. Men premiar ska det bli. Lysholm Linje Akvavit ligger redan i frysen for att den ska kunna imma mina snapsglas och bidra till fest stammninen. Jag inbillar mig att grannarna nar dom kanner "aromen" kommer att stanga alla friskluftsintag och tacka sin skapare att dom inte behover intaga denna i mitt tycke gudomliga fodan. Mognaden pa min burk syntes tydligt efter flygresan hit. Den ser numera ut som en rund liten fotboll dar den vaggar i kylskapet. Fortfarande ar det omanskligt varmt har. 40 grader+ och ingen andring i sikte. Jag trostar mig med att jag aldrig behover uppleva motsatsen, 40 minusgrader, men det ar en klen trost. Luftkonditioneringen gar pa hogvarv. Flugor och mygg har for lange sedan gett upp och gatt i ide'. Det ar bara myrorna som inte sr ut att besvaras av temperaturen. Mina stackars rosor tittar uppfordrande pa mig varje morgon nar dom far sin vatten ranson och undrar nar dom ska kunna fa lite svalka. Jag trostar dom med en extra dush fran vattenkannan men i ovrigt haller jag med dem. Nar ska vi fa ett slut pa denna varmebolja? Nar kommer svalkan? Kanske den nya orkanen Eduardo som narmar sig Texas kusten just nu kan sanda upp lite moln hit till Dallas omradet. Onsketanke - kanhanda.

Inga kommentarer: