tisdag 22 juli 2008

July in Texas = The art of staying cool

Saja nu ar jag tillbaka i den gamla trallen igen. Temperaturen ruint 40 Celcius och iste' parat med luft conditionering gor livet uthardbart. Mina rabatter ligger och kokar under ett 10 cm tacke av mulch for att marken ska kunna behalla nagon form av fuktighet som behovs for att halla de stackars blomstren vid liv. Varje dag sa minns jag med saknad mina 3 veckor i Sverige dar jag njot av 15-20 Celcius och stundtals aven regn. REGN- vad kan det vara, vi har inte sett regn har pa flera veckor undantagandes an 5 min ask skur och jorden torstar efter fuktighet. Jag forsoker att intala mig att detta ar priset jag far betala for Oct-Nov-Dec-Jan-Febr-Mars och da kanns det lite battre. Sena kvallar och natter ar underbara, jag har helt flyttat ut till min stora altan dar jag sitter i det varma morkret och lyssnar till nattens manga ljud. Grodor, paddor (bullfrogs) locus, crickets och alla nattfaglarna. Det ar ljud som jag numera har adopterat fullstandigt som normala efter snart 30 ar har i Texas. Tidiga morgn ar just nar solen gar upp sa ger sig Jerry ut pa en motionsrunda. Han cyklar och han anser att det ar den allra ljuvligaste tidpunkten som tankas kan. Han kan da filosofera och dromma om nar vi kan halftidspensionera oss och flytta till Skane om an for futtiga 3 - 4 sommarmanader varje ar. Dags att kopa en penninglott kanske.

1 kommentar:

Curtll sa...

Hej
Kul att ni hade en lyckad Sverigesemester.
Jag hade faktiskt väntat mig en signal på dörrklockan och ett "Hello" på bred Texasdialekt. Hälsa Texas och familjen.
Curt Löfwenberg