tisdag 29 april 2008

Majbrasor och sadant

For lange, lange sedan sa var det vanligt att alla barn i Visttrask samlade gamla brader, kartonger och tom gamla bildack och med hjalp av ett par vuxna byggde en stor majbrasa. Mitt forsta minne av en sadan var en som lag pa den plats dar Elaine Marklund's hus finns i dag. Det var en stor brasa och pappa tog mig med dit upp nar det blev kvall sa att jag kunde uppleva hur man firade varens ankomst uppe i Granslandet. Elden flammade och gnistorna sprakade mot den morka varnattens himmel och jag tyckte att det var det allra vackraste jag nagonsin hade sett. Alla barn och manga vuxna hade med sig de nodvandig attiraljerna for ett rejalt sista April firande, ett par rejala skivor faluk0rv och en lang kvist att tra upp korven pa innan man stack den i elden for att stekas. Sotig och brand i kanterna men himelskt god var den. Jag minns ocksa hur den gamla skolvaktmastaren Valle Dahlberg och Terese Lundgren, en lararinna, tog upp sangen "Vintern rasat ut bland vara fjallar, drivans blomster smalta ner och dor.. efter ett tag sa sjong alla med och jag tyckte det var sa vackert. Jag undrar om barnen i Visttrask fortfarande samlar skrap till majbrasa och om de vuxna tar sig tid att ga dit med dem men framfor allt undrar jag om nagon fortfarande sjunger...

Inga kommentarer: